Er du kunde hos regnskabsfirmaet Dinero, så fik du garanteret en mail tirsdag d. 11 september, med en gave på 900 kr. Til Google Ads. Desværre var der også risiko for en slem skuffelse, da Dinero havde glemt at skrive en lille, men vigtig detalje; det gjaldt kun nye Google Ads kunder.
Se eksempel på en Google Ads annonce herunder.
Google-gave helt normalt
Fænomenet med en gavekode til Google Ads, det tidligere Google Adwords, er ikke ukendt. Mange firmaer benytter sig af muligheden for at tilbyde deres kunder rabat/freebies til Google Ads, som et konkurrence parameter. Derfor var det heller ikke overraskende da Dinero tilbød en Google-gave. Det var til gengæld en uhørt høj Google-Ads-gave på hele 900 kr. Måske netop derfor var skuffelsen ekstra stor, da det viste sig kun at gælde nye Google Ads kunder – noget Dinero glemte at skrive i deres “gavemail”.
Om Juraen bag gavemail
Vi skal ikke gøres os kloge på Juraen bag, men normalt er en bindendeaftale bestående af tilbud og accept på tilbud. Hvis en kunde accepterede Dinero-gaven uden at opfylde de efterfølgende betingelser, blev det mødt med en undskyldning, dog ingen aftale, ligesom gaven på 900 kr. Udeblev. Hvorvidt Dinero lovligt kan træde tilbage fra sådan et gaveløfte er tvivlsomt og måske i strid med markedsføringsloven, desværre forbliver spørgsmålet formentlig ubesvaret.
Flere skuffede kunder på LinkedIn
Da utilfredsheden efterfølgende bredte sig på LinkedIn, hvor flere Dinero kunder kommenterede bommerten, besvarede én af medstifterne og nuværende Dinero direktør, Martin Thorborg, med endnu en Dinero undskyldning:
“Ja det er ærgerligt vi ikke fik skrevet ind, at det var til nye Adwordskunder, det var en fejl og det må du og alle jer andre undskylde. Om mange bruger Adwords, så er svaret nej. Jeg har over sommeren holdt foredrag for 1.500 iværksættere og det var godt 10 % af dem der har prøvet Adwords, så det er en relevant kupon for mange. Vores eneste ønske med kuponen, er at hjælpe flere igang med at markedsføre deres virksomheder. Vi får ikke noget fra Google for at gøre det, så vores håb er bare at flere får succes med deres forretning. Men igen, vi skulle have skrevet det kun var til nye kunder, sorry!”
– Martin Thorborg, Direktør hos Dinero
Stop brokkeriet?!
Andre var tilsyneladende knapt så skuffede over Martin’s bommert og så det som en mindre fejl, fra et ellers veldrevet firma.
Her er et par af deres kommentarer:
“Forstår oprigtigt talt ikke, hvordan man kan blive så indebrændt over at få noget, som desværre så ikke er gældende nuværende kunder. Dinero kan jo ikke gå ind og se hvem der allerede er medlem af adwords.”
– Rasmus, LinkedIn
“De loyale og glade brugere af et gratis regnskabsprogram… 🙂 Det er jo ofte sådan at man har en tendens til at fokusere på hullerne og ikke på osten. De gode intentioner i Martin Thorborgs initiativ er nu fuldstændig fortabt i brokkeri. Det er sgu da lidt ærgerligt.”
– Lars, LinkedIn
Fremtidens kampagner fra Dinero
Uanset om man ser det som en lille bagatelfejl eller en latterliggørelse af loyale Dinero kunder, så kan man da kun håbe at Dinero ikke begår samme mailbommert som denne i fremtiden.
Dinero fakta:
- Dinero startede som kassekladde.dk
- Amino og Kassekladde.dk stiftede sammen Dinero
- Visma opkøber Dinero i 2016
*kilder
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6445663647799738368