Hvad var alt det der med Googles augustopdatering
Tilbage omkring 1. august opdaterede Google endnu en gang deres kernealgoritme. De første analyser fra SEO-eksperterne mente især, at de såkaldte YMYL-sites var ramt. Men sandheden var, at alle blev ramt, der ikke kunne dokumentere tilstrækkelig ekspertise, autoritet og troværdighed (EAT) for det indhold, der er på deres hjemmeside. Læs med her og få styr på de to underlige forkortelser, og hvad opdateringen betyder for indholdet på din hjemmeside.
Når Google siger ”Spring!”, forsøger alverdens SEO-eksperter at finde ud af, hvor højt det er nødvendigt at hoppe. Bogstaveligt talt! For dem handler det nemlig om, hvordan de får afværget alt for store fald i deres kunders placeringer i søgeresultaterne.
Det gør det også for alverdens andre hjemmesideejere, og situationen var bestemt ikke anderledes, da Google 1. august i år skruede på selve deres kernealgoritme: Den lægger alle de omkring 200 forskellige parametre og algoritmer sammen, og finjusterer din hjemmesides placeringer i søgeresultaterne, hver gang der søges på noget, som I gerne vil ranke for.
I første omgang lignede det en ren ”medical update”
De første røgsignaler fra alverdens SEO-eksperter gik på, at den nye opdatering primært gik efter de såkaldte YMYL-sites: Your Money Your Life-hjemmesider. Altså hjemmesider om sundhed og pengespørgsmål.
Den slags sider stiller Google nemlig meget højere krav til, når det kommer til ekspertise, autoritet og troværdighed (de såkalte EAT-faktorer). For de råd og vejledninger sådanne sider giver deres besøgende, kan have meget stor – endog fatal – indflydelse på folks helbred eller økonomi.
Alle kan rammes
Men så enkelt var det ikke. Nej, det var faktisk ALLE hjemmesiders EAT-faktorer, der pludselig fik betydning for Googles vurdering af dem. Altså skal alle – også firmahjemmesider – websites inden for alle brancher gøre noget ekstra for at kunne dokumentere deres ekspertise, troværdighed og autoritet.
Det stiller ekstra høje krav til pligtindholdet på jeres hjemmeside, der ikke kun skal handle om at fortælle jeres firmas historie, men også kunne dokumentere f.eks. uddannelser og baggrund for alle de ledende medarbejdere og linke til alle de steder, hvor I er omtalt i f.eks. nyhedsmedier og andre hjemmesider med høj troværdighed i Googles optik.
Samtidig er det vigtigst, at I får dokumenteret de kilder, jeres indhold bygger på. Det skal være nemt for Google at kontrollere. Ligesom med linkjuice, handler det om at have kilder, der har så høj anseelse hos Google som muligt. Saml dem f.eks. sammen i en boks nederst på hver enkelt side med aktive link, Google kan indeksere. Derved undgår du, at de besøgende klikker sig videre til kilderne, før de har læst eller skimmet det indhold, I har på siden.
Sørg også for, at der kommer forfatter på de enkelte sider på hjemmesiden. Og gerne med en forfatterboks nederst på siden, der linker til skribentens LinkedIn-profil og eventuelt de uddannelsessteder han eller hun har gået på. Derved bliver det nemt for Google at vurdere skribentens faglighed, og hvor høj autoritet skribenten har inden for det emne, teksten handler om.
Endelig bør I dokumentere den redaktionelle proces og de kriterier I udvælger jeres indhold og jeres kilder til indholdet efter. Det kan f.eks. ske på en særlig side med jeres redaktionelle retningslinjer – altså endnu en pligtside på hjemmesiden i stil med jeres GDPR- og Cookie-sider.
Er du blevet ramt af augustopdateringen?
Så er du blevet ramt af Googles augustopdatering og døjer hjemmesiden stadig med følgerne, nytter det ikke at bruge alle de sædvanlige metoder. Nej, det her er en opdatering, der skal arbejdes en hel del på at rette op på.
Har I brug for hjælp til det, sidder vores indholds- og SEO-eksperter klar med råd og vejledning – seo ekspert sønderborg.