Hvad er et reklamebureau?

Denne artikel er sponsoreret af Weablog ApS og indeholder reklamelinks. Artiklen er derfor at opfatte som en annonce.

0
1881

De fleste ved nok godt at et reklamebureau laver reklamer og sådan, men hvad betyder det – vi har kigget nærmere på et reklamebureau kaldet Markant (markant-reklamebureau.dk).

Førhen var et reklamebureau sådan ét der lavede avisannoncer, og siden hen tv reklamer for de store virksomheder. Det var sådan set hele processen fra ide til eksekvering af reklamerne. I dag er reklamemarkedet blevet markant mere digitalt, hvorfor de traditionelle opgaver er erstattet af nye digitale opgaver. Selv udviklingen af ideer kræver dog fortsat nogle kreative hoveder, der passer til kunden.

En serie af reklamer kaldes ofte for en reklamekampagne. Det kunne for eksempel være en reklamekampagne på Google (kaldet Google Ads), Facebook (Facebook Ads) eller Linkedin. Hver enkelt kampagne har så et overordnet mål – at få flere besøgende, mere direkte salg, flere telefonopkald eller noget helt fjerde! En kampagne kan således godt have flere målgrupper, men har næsten altid det samme mål. Dernæst er selve annonceformatet forskelligt og tilpasset den konkrette målgruppe.

Et reklamebureaus opgave er at komme op med nye ideer og eksekvere dem for deres kunder, således at kundens mål bliver opfyldt, efter de forskrifter som kundens brand nu en gang foreskriver. Det er således ikke nok at lave en effektiv kampagne, hvis brandet lider skade på den lange bane. I den forbindelse kan man ikke sige at målet helliger midlet, tværtimod, og de fleste seriøse reklamebureauer vil da også gerne have en kunde der klarer sig godt på den lange bane, så de ligeledes har en fast kunde langt ude i fremtiden.

Overvej følgende inden du køber dig til en reklameydelse:
– Hvad er mit mål med en reklamekampagne?
– Hvem har kompetencerne til at løfte opgaven?
– Hvordan bevarer mit brand sin værdi i længden?
– Har mit reklamebureau nogle år på bagen?
– Har de gode referencer og har de lavet reklamekampagner man har hørt om?